
page 1 

 
 
 

WIPO Arbitration and Mediation Center 
 
 

ADMINISTRATIVE PANEL DECISION 
 

MacNeil Lehrer Productions, Inc. v. Swallowlane Holdings, Ltd. 
 

Case No. D2009-1465 
 
 
 
 

1. The Parties 
 
The Complainant is MacNeil Lehrer Productions, Inc. of Arlington, Virginia, United 
States of America, represented by Looper Reed & McGraw, United States of America. 

 
The Respondent is Swallowlane Holdings, Ltd. of Road Town, British Virgin Islands, 
Overseas Territory of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland. 
 
 

2. The Domain Name and Registrar 
 
The disputed Domain Name <pbsnewshour.org> is registered with Above.com, Inc. 
 
 

3. Procedural History  
 
The Complaint was filed with the WIPO Arbitration and Mediation Center (the 
“Center”) on October 29, 2009.  On October 30, 2009, the Center transmitted by email 
to Above.com, Inc. a request for registrar verification in connection with the disputed 
Domain Name.  On November 2, 2009, Above.com, Inc. transmitted by email to the 
Center its verification response confirming that the Respondent is listed as the 
registrant and providing the contact details.  The Center verified that the Complaint 
satisfied the formal requirements of the Uniform Domain Name Dispute Resolution 
Policy (the “Policy” or “UDRP”), the Rules for Uniform Domain Name Dispute 
Resolution Policy (the “Rules”), and the WIPO Supplemental Rules for Uniform 
Domain Name Dispute Resolution Policy (the “Supplemental Rules”). 
 
In accordance with the Rules, paragraphs 2(a) and 4(a), the Center formally notified the 
Respondent of the Complaint, and the proceedings commenced on November 9, 2009.  
In accordance with the Rules, paragraph 5(a), the due date for Response was 
November 29, 2009.  The Respondent did not submit any response.  Accordingly, the 
Center notified the Respondent’s default on November 30, 2009. 
 
The Center appointed J. Christopher Thomas Q.C. as the sole panelist in this matter on 



page 2 

December 4, 2009.  The Panel finds that it was properly constituted.  The Panel has 
submitted the Statement of Acceptance and Declaration of Impartiality and 
Independence, as required by the Center to ensure compliance with the Rules, 
paragraph 7. 

 
 
4. Factual Background 

 
MacNeil Lehrer Productions, Inc (described by the acronym “MLP” in the Complaint 
and in this Decision) was founded in 1981 by newsmen Robert MacNeil and Jim Lehrer 
as a company related to their nightly Public Broadcasting Service (“PBS”) news 
broadcast, The MacNeil/Lehrer Report, which was broadcast on public television in the 
United States.  Since the program has been broadcast from its inception on PBS, it has 
been identified by the public and the media since at least 1983 as “The PBS 
NewsHour.” 
 
In May 2009, MLP announced that the program’s name would change to “PBS 
NewsHour”.  A copy of the press release announcing the change was submitted with 
the Complaint.  
 
The PBS NewsHour is broadcast by more than 300 PBS stations, reaching 98 percent of 
the United States’ television households, according to A.C. Nielsen.  The program is 
also carried in Asia, Europe, Latin America and Africa and in the Middle East.  The 
Erdos & Morgan Opinion Leader survey ranks The PBS NewsHour first among all 
television news programs in terms of credibility, objectivity, influence and currency. 
The program has won many awards.  The PBS NewsHour’s web portal, The Online 
NewsHour, is the most visited of the more than 400 destinations on the PBS web site. 
 
MLP’s rights in “PBS NewsHour” are demonstrated both by United States trademark 
registrations and MLP’s common law usage of the name for over 25 years.  MLP first 
applied to register the mark THE NEWSHOUR WITH JIM LEHRER on May 8, 2000, 
and was granted Registration No. 2529284 on October 23, 2001. MLP has obtained 
subsequent registrations for THE NEWSHOUR WITH JIM LEHRER, under 
Registration No. 3401051, filed June 6, 2007, and THE ONLINE NEWSHOUR, under 
Registration No. 3497835, filed June 5, 2007.  
 
MLP’s registration and actual use of NEWSHOUR as part of its brand name predate 
the Respondent’s registration of the disputed Domain Name by many years. 
 
The mark PBS is registered in the United States Trademark Office in the name of 
Public Broadcasting Service, including Registration No. 2707600, filed on 
October 23, 2000, based on use of the mark in commerce since 1971.  These dates are 
prior to the registration of the disputed Domain Name by the Respondent.  By virtue of 
a contractual relationship between MLP and PBS, MLP is entitled to use the PBS mark 
as part of the program name “PBS NewsHour” and in the advertising and promotion of 
MLP’s services under the name “PBS NewsHour,” including as part of a top level 
Domain Name comprising “pbsnewshour.”  
 
Separate and apart from trademark registrations, the name “PBS NewsHour” has been 
used to identify MLP’s services for decades.  “The PBS NewsHour” incorporates both 
the network that carries the program and the name that has been part of the show for the 
last 26 years.  In the Complainant’s view, outside of MLP’s program, “The PBS 
NewsHour” has no other use or meaning.  Evidence was submitted on numerous 
references to the name “PBS NewsHour” in various media and in common parlance. 



page 3 

MLP does not know the actual identity of the Respondent other than a reference to 
Swallowlane Holdings, Ltd.  
 
The disputed Domain Name <pbsnewshour.org> appears to be a parked page with the 
title “what you need, when you need it” providing the Respondent revenue each time 
one of its links is clicked through.  Sometimes the links refer to television issues 
generally and other times they appear to refer to efforts to sell insurance or other non-
related products.  The page usually contains a tabbed link with the name 
“pbsnewshour” on the top right which, when clicked, redirects the consumer back to the 
main page with a new list of possible links.  
 
A printout of the main page of the website “www.pbsnewshour.org”, as it appeared on 
October 21, 2009, was attached to the Complaint.  
 
 

5. Parties’ Contentions 
 
A. Complainant 
 
In the Complainant’s view, the disputed Domain Name is identical or confusingly 
similar to a trademark or service mark in which MLP has rights.  The components of 
the Domain Name “PBS NewsHour” were registered in the USPTO prior to the 
Respondent’s registration of the disputed Domain Name.  MLP owns one Registered 
component and is licensed to use the other.  
 
It is acknowledged that the disputed Domain Name is not exactly the same as MLP’s 
registered marks.  Adding an additional distinctive phrase, such as PBS preceding 
NewsHour, does not dissipate MLP’s rights:  “A Domain Name is ‘identical or 
confusingly similar’ to a trademark.…when the Domain Name includes the trademark, 
or a confusingly similar approximation, regardless of the other terms in the Domain 
Name.”  Wal-Mart Stores, Inc. v. Richard MacLeod d/b/a For Sale, WIPO Case No. 
D2000-0662.  Furthermore, it is observed that MLP has the right to use the PBS name 
and the Respondent does not.  
 
Likewise, in the Complainant’s view, the fact that the Domain Name includes only a 
part of MLP’s registered marks (i.e., “Newshour” and not “Lehrer” or “Online”) does 
not affect its rights. Reference is made to Levantur, S.A. v. Joe Fox, Fox Media 
Services, WIPO Case No. D2008-0776.  In that case, the complainant registered the 
mark “BAHIA PRINCIPE Clubs & Resorts.”  The challenged domain name was 
<bahiaprincipe.org> which included only part of the complainant’s registered marks.  
The panel determined the important part of the complainant’s mark was the part being 
used by the respondent as shown by the complainant’s use of the shortened term. In the 
same fashion, MLP has consistently used the term “NewsHour” through usage and its 
other Domain Names – <pbsnewshour.com> and <newshour.org>.  
 
Even though the exact phrase “PBS NewsHour” is not the subject of a singular 
registration, the Complainant argues that it has served as a common law mark for 
MLP’s services for many years.  It points to UDRP cases that have examined claims to 
unregistered or unexamined marks as the basis for a UDRP complaint.  Successful 
complainants need not have a trademark registration to assert valid trademark rights in 
a UDRP proceeding so long as there is a sufficient showing of common law rights in 
the subject mark.  In this regard, under U.S. law rights in a trademark or service mark 
may be established by extensive or continuous use sufficient to identify particular 
goods or services as those of the trademark owner.  



page 4 

Turning to the first of the three elements that must be proved under the Policy, in 
MLP’s submission the disputed Domain Name is confusingly similar to its own mark. 
Since the Domain Name is exactly the same as the mark (minus the .org which is not 
considered in UDRP analysis the confusion is obvious.  The Domain Name 
incorporates the Complainant’s mark in its entirety and in the Complainant’s view, a 
viewer, knowing the program is broadcast on public television, is likely going to enter 
“www.PBSNewsHour.org” as a likely candidate for the Domain Name of the show. 
Without the program’s prominence, the Domain Name is meaningless and of no value.  
 
Given the repeated, extensive and continuous use in the past, present and planned use in 
the future of PBSNewsHour and the NewsHour in connection with the program and 
accompanying website, the viewing public has come to associate these names with 
MLP’s products long before the Respondent registered the disputed Domain Name.  
 
Turning to the second element, the Complainant asserts that, the Respondent lacks 
rights or legitimate interests in the disputed Domain Name, because the Respondent has 
never been commonly known by the Domain Name, has not been authorized to use 
MLP’s PBSNewsHour name and mark, and has no connection whatsoever with MLP.  
 
Other than MLP’s program, there would be no point in registering the Domain Name. 
While it appears to be generally accepted that the use of a domain name to generate 
paid advertising revenues is not a per se violation of the Policy, in the absence of any 
intent to exploit and profit from another’s trademark, in the Complainant’s view the 
record in this case reflects no apparent reason for such use by the Respondent here 
other than to exploit and profit from MLP’s mark through the creation of initial interest 
confusion. 
 
In light of the foregoing, the Complainant asserts that the Respondent registered and is 
using the disputed Domain Name in bad faith for commercial gain and to profit from 
resulting consumer confusion.  The Respondent could only have registered a Domain 
Name confusingly similar to MLP’s PBSNewsHour name and mark to capitalize on the 
goodwill developed therein.  The Respondent is using the Domain Name to 
intentionally attempt to attract, for commercial gain, Internet users to its website or 
other online location, by creating a likelihood of confusion with MLP’s mark as to the 
source, sponsorship, affiliation, or endorsement of the respondent’s website or location 
or of a product or service on its website or location.  Pursuant to the section 4(b)(iv) of 
the Policy, such use is evidence of bad faith.  
 
The Complainant notes that this is not the first time the Respondent has engaged in 
such conduct or been a party to UDRP proceedings, referring to this regard to Canadian 
Tire Corporation Limited v. Swallowlane Holdings Ltd., WIPO Case No. D2009-0828, 
where the Respondent was cyberflying to attract visitors to its parked page in bad faith. 
The National Arbitration Forum has also made similar findings against the Respondent 
in Aeropostale, Inc. v. Swallowlane Holdings, Ltd  c/o Hostmaster, NAF Claim No. 
FA1271289 (citing the intentional effort to redirect traffic to its parked page based on a 
misspelling of another’s famous mark).  
 
The Complainant notes that an Internet search indicates the Respondent owns 
thousands of domain names.  The circumstances in the record dispel any doubt that the 
Respondent was aware of the PBS Newshour prior to registering the disputed Domain 
Name.  In the Complainant’s view, it is a reasonable inference from the overall 
circumstances in the record that the Respondent knew or would have known of MLP’s 
rights when registering the disputed Domain Name.  
 



page 5 

The Respondent lacks any connection to MLP, and has used the disputed Domain 
Name, which incorporates the MLP’s mark, solely for the purpose of driving Internet 
traffic to a portal pay-per-click website.  In the circumstances the Complainant argues, 
the Panel can ascribe no apparent motive for the Respondent’s opportunistic 
registration and use of this confusingly similar Domain Name except to capitalize or 
otherwise take advantage of MLP’s rights.   
 
B. Respondent 
 
The Respondent did not reply to the Complainant’s contentions. 
 
 

6. Discussion and Findings 
 
The Panel has reviewed the Complaint and the documents annexed thereto.  In the light 
of those materials the Panel finds that the Complainant has made out its case.  
 
A.  Identical or Confusingly Similar 
 
The Domain Name <pbsnewshour.org>, incorporating as it does the “NewsHour” 
mark, is confusingly similar to the Complainant’s registered trademarks.  The addition 
of “PBS”, which the PBS has authorized the Complainant to use, in fact compounds the 
matter in that while “NewsHour” in and of itself would tend to confuse an Internet user, 
its linking together with “PBS” makes it even more likely to mislead.  The fact that the 
disputed Domain Name includes only a part of MLP’s registered marks (i.e., 
“Newshour” and not “Lehrer” or “Online”) does not affect its rights. An important part 
of the Complainant’s mark is the part being used by the Respondent.  The evidence is 
that MLP has consistently used the term “NewsHour” through usage and its other 
Domain Names – <pbsnewshour.com> and <newshour.org>.  
 
B. Rights or Legitimate Interests 

 
The disputed Domain Name <pbsnewshour.org> appears to refer to the presence on the 
Internet of MacNeil Lehrer Productions, Inc. under its trademark “NewsHour”, or 
suggests the existence of a legal or economic relationship between the Respondent and 
the Complainant.  The Complainant has led un-rebutted evidence to show that no such 
relationship exists. 
 
The Panel is satisfied that the Respondent does not hold any rights or legitimate 
interests in the Domain Name in dispute.  
 
C. Registered and Used in Bad Faith 
 
There is also no doubt that the Domain Name has been registered and is being used in 
bad faith.  The name is being used to attract, for commercial reasons, Internet users 
searching for a legitimate PBS “NewsHour” web site to a web site that generates click 
through revenues.  The only connection the Respondent has to the Complainant is an 
illicit intention to exploit its intellectual property rights.  This constitutes use in bad 
faith within the meaning of the Policy. 
 
 

7. Decision 
 
For all the foregoing reasons, in accordance with paragraphs 4(i) of the Policy and 15 



page 6 

of the Rules, the Panel orders that the Domain Name <pbsnewshour.org> be transferred 
to the Complainant. 

 
 
 
 

_______________________________ 
J. Christopher Thomas Q.C. 

Sole Panelist 
 

Dated:  December 9, 2009 


	WIPO Arbitration and Mediation Center
	ADMINISTRATIVE PANEL DECISION
	MacNeil Lehrer Productions, Inc. v. Swallowlane Holdings, Ltd.
	Case No. D2009-1465
	1. The Parties
	3. Procedural History 
	4. Factual Background
	A. Complainant
	B. Respondent

	6. Discussion and Findings
	A.  Identical or Confusingly Similar

	7. Decision

